Aan wie geef je je nieuwe adres door na een verhuizing?

De belangrijkste instanties aan wie je een adreswijziging doorgeeft zijn de gemeente, je energiemaatschappij, je tv- en internetleverancier. Instanties als de belastingdienst, je zorgverzekeraar, DUO en andere overheidsinstellingen krijgen automatisch bericht van je verhuizing via het BRP (Basisregistratie personen).

Je adreswijziging doorgeven aan de gemeente

Of je nu naar een andere gemeente verhuist of in dezelfde plaats blijft wonen, je geeft je verhuizing altijd door aan de gemeente. De gemeente zorgt er vervolgens voor dat de adreswijziging wordt doorgevoerd in het Basisregistratie personen (BRP). De meeste overheidsinstanties hebben inzicht in het BRP waardoor ze automatisch bericht krijgen van je verhuizing.

 

Een verhuizing kan je vier weken van te voren al aangeven bij de gemeente. Je mag hier maximaal 5 dagen mee wachten na je verhuizing. 

Als je een verhuizing te laat doorgeeft riskeer je in sommige gemeentes een boete van €325. 

Hoe kan je een adreswijziging doorgeven aan de gemeente?

Een verhuizing kan je digitaal, schriftelijk of persoonlijk doorgeven. Digitaal kan via DigiD of per e-mail.  Kijk voor de juiste informatie altijd op de website van je (nieuwe) gemeente.

Welke gegevens moet je doorgeven aan de gemeente als je gaat verhuizen?

  • persoonsgegevens;
  • datum van verhuizing;
  • oude en nieuwe adres;
  • telefoonnummer;
  • namen van alle personen die meeverhuizen;
  • geldig legitimatiebewijs van jezelf en alle mensen die meeverhuizen;
  • bewijs van het nieuwe adres (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).

Aan welke instanties hoef je geen adreswijzing door te geven?

De volgende instanties hebben inzicht in het BRP waardoor je een verhuizing niet aan ze hoeft door te geven nadat je een adreswijziging hebt gemeld bij de gemeente:

  • Zorgverzekeraar
  • Onderwijsorganisaties
  • Pensioenfonds
  • UWV
  • Ziekenhuis
  • Politie
  • Brandweer
  • RDW
  • SVB
  • DUO

Adreswijziging doorgeven aan de Belastingdienst

De Belastingdienst krijgt bericht van je adreswijziging via het BRP zodra je een verhuizing doorgeeft aan je gemeente. Er zijn echter vier situaties waarin je wel je verhuizing doorgeeft aan de Belastingdienst:

  • Je krijgt huurtoeslag
  • Je gaat trouwen of samenwonen
  • Je gaat scheiden

Aan wie geef je wel je adreswijziging door?

Relaties

  • Familie, vrienden en kennissen
  • Buren
  • Werkgever

Nutsbedrijven

  • Energieleverancier
  • Waterleverancier

Financiële instanties

  • Bank
  • Verzekeraar
  • Financieel dienstverlener
  • Notaris

Medische instanties

  • Huisarts
  • Tandarts

Abonnementen

  • Bibliotheek
  • Internet- en tv-provider
  • ANWB
  • Sport- of muziekvereniging
  • Vakbond
  • Krant, tijdschriften
  • Loterij

Je verhuizing automatisch doorgeven

Via de verhuisservice van PostNL kan je post automatisch laten doorsturen naar je nieuwe adres. Alle belangrijke bedrijven ontvangen je adreswijziging en je krijgt een overzicht van alle bedrijven die geïnformeerd zijn.